Maart= maand van de mondgezondheid
Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen zet zich in voor een goede mondhygiëne tijdens de maand van de gezonde tanden
De maand maart is uitgeroepen tot  de maand van de gezonde tanden. Een goede mondgezondheid draagt immers bij tot een goede algemene gezondheid, en is dus een stap in de goede richting. Een mooi gebit heeft zelfs gevolgen op relationeel vlak. Uit onderzoek blijkt dat er eerst naar de tanden wordt gekeken bij een eerste afspraakje. Een extra stimulans om je mond goed te verzorgen, en de Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen helpt je daarbij graag op weg.
Jong geleerd is oud gedaan
De maand van de gezonde tanden is een prima gelegenheid om je kind te leren hoe het precies zijn tandjes moet poetsen. Zodra je kind zijn of haar eerste tandjes krijgt, kan je starten met het leerproces. Zorg voor een leuke tandenborstel en fluoridetandpasta  aangepast voor kleine kinderen. Toon daarna je kind hoe het moet, zij leren immers veel door hun ouders te kopiëren. Dit doe je best op een speelse manier, bijvoorbeeld door zijn of haar favoriete liedje te spelen tijdens het tandenpoetsen. Het is belangrijk om een zekere routine aan te leren zodat je kind leert dat tandenpoetsen bij het ochtend- en avondritueel hoort.
 
Gezonde voeding, gezonde tanden
Twee keer per dag je tanden poetsen en regelmatig op controle gaan bij de tandarts is cruciaal voor een goede mondgezondheid. Toch kan je het belang van gezonde voeding niet onderschatten voor onze mondgezondheid.  We durven er nogal wat slechte gewoonten op nahouden als het gaat om wat we in onze mond stoppen.  Daarom enkele nuttige tips:
-        Gun je tanden voldoende rust: laat je gebit herstellen en beperk je tot drie hoofdmaaltijden en twee tussendoortjes per dag
-        Zuivelproducten zonder toegevoegde suikers zijn vriendelijk voor de tanden
-        Kauw op een suikervrije kauwgom. Kauwen is goed voor de tanden omdat je daardoor de speekselproductie stimuleert. Deze verhoogde speekselproductie bevordert het afvoeren van bacteriën en voedselresten uit je mond en draagt bij tot het herstel van je tandglazuur.
 
Overschat het belang van spoelen niet
Er bestaan heel wat foute denkbeelden over spoelmiddel voor de mond:  het kan aan alle hoeken van je gebit en het zou je gebit grondiger reinigen omdat het plaatsen bereikt waar je reguliere tandenborstel niet bij kan. Toch toont onderzoek aan dat spoelen de tandplaque niet verwijdert maar hoogstens afremt. Bovendien geeft het een vals gevoel van frisheid en schoonheid in de mond. Conclusie: spoelen mag, maar het is vooral belangrijk om heel grondig je tanden te poetsen.
 
Bezoek regelmatig je tandarts
Iedereen weet dat regelmatig controlebezoek bij de tandarts veel onheil kan voorkomen omdat op dat moment eventuele problemen tijdig vastgesteld en verholpen kunnen worden. In de meeste gevallen kunnen daardoor ook grote en kostbare behandelingen vermeden worden. Wat veel mensen echter niet weten is dat het aangewezen is om ook met peuters op controle te gaan bij de tandarts. Dat mag van zodra er tandjes aanwezig zijn in de mond en zeker vanaf de leeftijd van 2 jaar.
 
Denk ook aan het milieu
Op 22 maart 2013 is het Wereldwaterdag, met als thema ‘Samenwerking in water’. De focus ligt dit jaar op internationaal beter samen te werken en zo slim om te gaan met waterverbruik. In België is een van de plaatsen waar we het meeste water verbruiken, de badkamer. Ook bij het tandenpoetsen laten veel mensen de kraan lopen. Op die manier verbruik je makkelijk twee liter water. Heb je toch water nodig om te spoelen? Zet dan niet de kraan volledig open of gebruik een spoelbeker. Veel spoelen na het tandenpoetsen is zelfs niet nodig. Op die manier maken vele kleine beetjes een groot verschil!
 
Guido Lysens, voorzitter van de Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen vult aan: “Een van de belangrijkste doelstellingen van de VBT is het stimuleren van een goede mondhygiëne. Het is echter niet voor iedereen even makkelijk om na elke maaltijd zijn of haar tanden grondig te poetsen. Door enkele eenvoudige ingrepen, zoals letten op je voeding of kauwen op een suikervrije kauwgom na het eten, kan je al veel schade aan je tanden voorkomen.”